Începând cu data de 23 noiembrie 2025, prin intrarea în vigoare a Legii nr. 190/2025  se aduce o modificare la OUG nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri în ceea ce privește sancționarea comercianților în cazul nerespectării termenului de 30 de zile privind înlocuirea bunurilor neconforme.

Anterior acestei modificări pentru fapta prevăzută de art. 11 alin. (7) din OUG nr. 140/2021, respectiv înlocuirea bunurilor neconforme în termen de 30 de zile, nu era prevăzută o sancțiune pentru comercianți.

Prin prezenta reglementare se rezolvă această situație, iar nerespectarea obligației de a înlocui produsele neconforme la scurt timp după livrare, cu depășirea termenului de 30 de zile calendaristice, constituie de acum înainte contravenție, fiind sancționată cu amendă de la 5.000 la 25.000 de lei.

Această obligație de înlocuire este una din posibilele măsuri corective în caz de neconformitate a bunurilor. Conform art. 11 din OUG nr. 140/2021, pe lângă înlocuire, consumatorul are dreptul de a beneficia de repararea bunului, reducerea proporțională a prețului sau încetarea contractului, în anumite condiții.

Consumatorii au dreptul de a alege între repararea sau înlocuirea bunului, însă trebuie avute în vedere anumite circumstanțe care pot conduce la restrângerea acestei opțiuni, cum ar fi valoarea bunurilor în cazul în care nu ar fi existat neconformitatea, gravitatea neconformității sau dacă măsura corectivă alternativă ar putea fi executată fără vreun inconvenient semnificativ pentru consumator, dacă măsura corectivă aleasă ar fi imposibilă sau, în comparație cu cealaltă, ar impune vânzătorului costuri disproporționate.

De asemenea, vânzătorul poate inclusiv refuza înlocuirea sau repararea bunului dacă acestea ar fi imposibile sau ar impune costuri care ar fi disproporționate. Caz în care consumatorul are dreptul de a obține fie o reducere proporțională a prețului, fie încetarea contractului.

În acest context, este important de analizat când este un produs conform. Articolele 5 și 6 din OUG nr. 140/2021 reglementează cerințele subiective și obiective de conformitate, menționând o serie de condiții pe care bunurile trebuie să le îndeplinească.

Pentru a fi în conformitate cu cerințele subiective de conformitate, bunurile respectă următoarele condiții:

  • respectă descrierea, tipul, cantitatea şi calitatea, precum şi deţin funcţionalitatea, compatibilitatea, interoperabilitatea şi alte caracteristici prevăzute în contractul de vânzare;
  • corespund scopului special pentru care consumatorul le solicită, pe care consumatorul l-a adus la cunoştinţa vânzătorului cel târziu în momentul încheierii contractului de vânzare şi pe care vânzătorul l-a acceptat;
  • sunt livrate împreună cu toate accesoriile şi cu toate instrucţiunile, inclusiv de instalare, prevăzute în contractul de vânzare;
  • sunt furnizate cu actualizări conform dispoziţiilor contractului de vânzare.

 

Pentru a fi în conformitate cu cerințele obiective de conformitate, bunurile respectă următoarele condiții:

  • corespund scopurilor pentru care s-ar utiliza în mod normal bunuri de acelaşi tip, ţinând seama, dacă este cazul, de prevederile legale în vigoare, de standarde tehnice sau, în absenţa unor astfel de standarde tehnice, de coduri de conduită aplicabile în domeniu şi specifice sectorului;
  • după caz, posedă calitatea şi corespund descrierii unei mostre sau unui model pe care vânzătorul l-a pus la dispoziţia consumatorului înainte de încheierea contractului;
  • dacă este cazul, sunt livrate împreună cu accesoriile, inclusiv ambalajul, instrucţiunile de instalare sau alte instrucţiuni pe care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil să le primească;
  • respectă cantitatea şi deţin calităţile şi alte caracteristici, inclusiv în materie de durabilitate, funcţionalitate, compatibilitate şi securitate, care sunt normale pentru bunurile de acelaşi tip şi la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, având în vedere natura bunurilor şi ţinând seama de orice declaraţie publică făcută de vânzător sau în numele acestuia sau de alte persoane situate în etapele anterioare ale lanţului de tranzacţii, inclusiv de către producător mai ales în anunţuri publicitare sau pe etichetă.

 

Sunt reglementate excepții de la ultima condiție din listă, în baza cărora vânzătorul nu este ținut să respecte declarațiile publice, pentru situații precum: nu cunoștea și nu putuse să cunoască declarația publică, declarația a fost rectificată în același mod sau în mod similar până la momentul încheierii contractului sau decizia de a achiziționa nu ar fi putut fi influențată de declarație.

După cum a explicat și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, într-un comunicat din data de 24 noiembrie 2025, pe scurt, „[n]econformitatea poate rezulta, de exemplu, din viciile ascunse, defecte de fabricație sau nerespectarea standardelor prevăzute de lege, în condițiile în care produsul a fost utilizat și întreținut potrivit instrucțiunilor și specificațiilor oferite”.

De asemenea, nu există neconformitate dacă, la momentul încheierii contractului, consumatorul a fost informat în mod explicit că o anumită caracteristică a bunurilor nu corespunde cerințelor obiective de conformitate, iar consumatorul a acceptat în mod expres și separat acest lucru în momentul încheierii contractului.

Astfel, dorim să atragem atenția comercianților să exercite o precauție sporită în ceea ce privește respectarea cerințelor de conformitate a produselor, iar în cazul în care se constată o neconformitate la scurt timp după livrare, fără a depăși 30 de zile, să se procedeze de îndată la înlocuirea bunului, pentru a se evita aplicarea unei amenzi, conform noilor prevederi legale.

 

Autori:
Robert Apițoaiei
Horea Ardelean